Mitel kondigt overname ShoreTel aan

Door consolidatie treedt Mitel versneld toe tot UCaaS groeimarkt

·         Versnelt groei van Mitel

·         Levert een positieve bijdrage aan de aandeelhouderswaarde met een verwachte $60 miljoen aan synergiën

·         Maakt Mitel de #2 op de UCaaS markt

·         Verwacht wordt dat deze overname in het eerste jaar al een positief effect heeft

Mitel (Nasdaq: MITL) (TSX: MNW) en ShoreTel (Nasdaq:SHOR) hebben aangekondigd dat zij een definitieve fusieovereenkomst hebben gesloten. Hierbij is overeengekomen dat Mitel 100% van het uitstaande aandelenkapitaal van ShoreTel overneemt tegen een prijs van $7,50 per aandeel, of een totale equity value (nettovermogenswaarde plus de betaalde goodwill) van ongeveer $530 miljoen en een totale bedrijfswaarde van ongeveer $430 miljoen. De aankoopprijs is 28% boven de slotkoers van het aandeel ShoreTel op 26 juli 2017.

Samen sterker als marktleider in de snelgroeiende UCaaS market

In lijn met de move-to-the-cloud strategie investeert Mitel met deze transactie verder en sneller in de UCaaS (Unified Communications as a Service) markt nu door de digitale transformatie de vraag naar cloudgebaseerde communicatieoplossingen sterk toeneemt. De combinatie van deze twee organisaties resulteert in een organisatie met de omvang en de technische mogelijkheden om klanten nieuwe cloud-oplossingen en -applicaties te bieden. En de gecombineerde organisatie is direct de #2 in de UCaas-markt.

Het hoofdkantoor van de gecombineerde organisatie zal gevestigd zijn in Ottawa, Canada, en zal actief zijn onder de naam Mitel. Rich McBee, CEO van Mitel, blijft de leiding houden. Steve Spooner, CFO van Mitel, blijft actief als CFO.

“Wij zien deze fusie als een zeer natuurlijke combinatie die ons in staat stelt de industrie verder te consolideren, te profiteren van synergiemogelijkheden, waarbij tevens nieuwe en belangrijke technologieën en cloud-oplossingen aan onze dienstverlening worden toegevoegd,” aldus Rich McBee, CEO van Mitel. “Samen kunnen Mitel en ShoreTel klanten sneller naar de cloud brengen met full-featured cloudgebaseerde communicatieoplossingen en applicaties.”

Uniek gekwalificeerd om klanten en partners naar de cloud te verplaatsen

Mitel en ShoreTel zijn toegewijd aan de waarborging van een continue ondersteuning en een aantrekkelijk pad naar de toekomst voor al hun klanten en partners – zowel in de cloud als on-premise. Samen zal de gecombineerde organisatie ongeveer 3.200 channel partners ondersteunen en een toonaangevend portfolio aan communicatie- en collaboration-oplossingen bieden. Daarnaast zal de gecombineerde organisatie wereldwijd ongeveer 4.200 medewerkers hebben.

“Deze transactie is het resultaat van onze uitgebreide beoordeling van strategische alternatieven om een aanzienlijk rendement te leveren aan onze aandeelhouders,” aldus Don Joos, CEO van ShoreTel. “Klanten stappen in een rap tempo over naar de cloud. De combinatie tussen Mitel en ShoreTel leidt tot een nieuwe marktleider op de UCaaS-markt met zowel een onderscheidende strategie als onderscheidende oplossingen. Met een duidelijk migratiepad naar de toekomst zodat geen enkele klant achter hoeft te blijven of achter moet laten wat ze nu al hebben om over te stappen naar de cloud.”

Zodra de transactie is voltooid, is Mitel in de unieke positie om al haar klanten de voordelen van cloudgebaseerde communicatie te bieden. Voor grootzakelijke klanten bieden ShoreTel’s oplossingen de mogelijkheid om over te stappen naar de cloud met behoud van bestaande investeringen of naar een combinatie van cloud en on-premise. En kan de technische basis gelegd worden voor het inzetten van next-generation cloudapplicaties.

Size, scale and financial foundation to drive growth

Financial highlights of the transaction include:

•       Combined sales of $1.3 billion*

•       Increases Mitel’s total recurring revenue to 39% of total revenue*

•       More than doubles Mitel’s UCaaS revenue to $263 million*

•       Significant synergy opportunity targeted at $60M in annual run rate spend expected to be achieved over two years

•       Expected to be accretive to non-GAAP EPS in the first year

*based on trailing twelve months combined to March 31, 2017