Inefficiënte communicatie bezorgt bedrijven elk jaar gemiddeld een verlies van ruim €10.000 per medewerker

Ondermaatse communicatieoplossingen slecht voor productiviteit en kost miljoenen

• Medewerkers besteden meer dan tweederde van hun tijd aan communicatie en samenwerken.

• Bijna 15 procent van de totale werktijd van werknemers wordt verspild door inefficiënte communicatie.

• De kosten voor inefficiënte communicatie binnen een bedrijf met 500 medewerkers kunnen makkelijk oplopen tot ruim 4,6 miljoen euro(1) per jaar.

• Verschillende platformen en applicaties maken chatten en IM tot een uitdaging.

Mitel® (Nasdaq:MITL) (TSX:MNW), leverancier van bedrijfs-, cloud- en mobiele communicatie, publiceert vandaag het eerste rapport van een serie onderzoeken naar de kosten van inadequate enterprise communicatie en collaboration functionaliteiten op de werkvloer. Het onafhankelijke onderzoek, uitgevoerd door Webtorials, onderzoekt de manier waarop medewerkers zowel binnen als buiten hun organisatie communiceren. Antwoorden van respondenten* uit Noord Amerika en Europa laten zowel de voorkeur voor bepaalde communicatiemethoden en middelen zien als de jaarlijkse negatieve impact hiervan op de productiviteit wat jaarlijks gemiddeld ruim €10.000(2) per medewerker kost.

Belangrijke conclusies uit het rapport:

• Medewerkers besteden meer dan tweederde van hun tijd aan communicatie en samenwerken, terwijl bijna 15 procent van de totale werktijd wordt verspild door inefficiënte communicatie. In een tijdperk waar gebruikers één handeling verwijderd zijn van contact met iemand anders, staan bedrijven voor de moeilijke keuze hoe ze hun medewerkers het beste kunnen ondersteunen in hun communicatie. Dit leidt vaak tot een mix van tegenstrijdige en onverenigbare applicaties en communicatiemiddelen. Het resultaat — een negatieve impact op de productiviteit en het samenwerken tussen verschillende afdelingen.

• Chat en IM blijven een uitdaging voor bedrijven als gevolg van het ontbreken van interoperabiliteit tussen applicaties. Wanneer gekeken wordt naar collaboration middelen voor interne en externe communicatie, moeten bedrijven voor hun IT omgeving altijd zoeken naar een interface die die verschillende communicatieplatformen en applicaties kunnen koppelen. Hierdoor kunnen bedrijven geld besparen en de weg vrij maken voor de digitale transformatie.

• Medewerkers besteden het grootste deel van de tijd dat ze communiceren aan het lezen en beantwoorden van e-mail. Dit suggereert dat, ondanks de beschikbaarheid van nieuwe werkapplicaties waarbij chat, video en spraak gecombineerd worden, de voorkeur nog steeds uitgaat naar e-mail. Waarbij e-mail soms ook gebruikt wordt op een manier waar het niet voor bedoeld is. Dit is het resultaat van het ontbreken van interoperabiliteit tussen platforms.

“Deze studie brengt de alarmerende kosten van inefficiënte communicatie en het slecht samenwerken aan het licht. Het laat tevens zien dat zowel grote als kleine bedrijven beperkt worden door de beschikbare communicatiemiddelen, die juist bedoeld zijn om de productiviteit te verhogen”, aldus Bob Agnes, EVP & President van Mitel Enterprise Division. “Dankzij professionele, maar toch flexibele technologieën voor spraak, video en chatbehoeften, kan Mitel bedrijven helpen om het juiste pad naar uniforme communicatie en samenwerking te bewandelen”.

Interessante feiten

• Mitel is de grootste business cloud communications provider in de wereld met meer dan drie miljoen cloud abonnees (bron: Synergy Research Group).

• Mitel is de enige leverancier van communicatie-oplossingen dat geplaatst is in alle vijf de Magic Quadrant voor zakelijke communicatie.

*Rapport Webtorials Productiviteit in de Werkplaats en Communicatietechnologieën: De resultaten en analyses zijn gebaseerd op antwoorden van meer dan 900 zakelijke professionals in Noord-Amerika en West-Europa. Zie het rapport voor de volledige lijst aan demografische kenmerken.

(1) 5 miljoen in Amerikaanse Dollar (USD)

(2) 11.000 in Amerikaanse Dollar (USD)